خريد بک لينک
گيفت کارت
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه سوکر استار ارزان
رزرو آنلاين هتل خارجي
فلنج
سایت همسریابی
powefile
<-BloTitle->
<-BloText->

عضویت در سایت
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
ادرس سایت یا وبلاگ : http://
سال تولد:
جنسیت :
وضعیت تاهل :
کشور : (کشور محل سکونت)
شهر :
آیدی یاهو :
کد امنیتی : *

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
<-TalarTitle-> <-TalarSub-> <-TalarHit-> <-Talarwriter->

تاريخ : 12 مرداد 1396 | <-PostTime-> | نویسنده : مهدی | بازدید : <-PostHit->
بررسی تونل سازی

پروژه بررسی تونل سازی در 25 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود بررسی تونل سازی

پایان نامه بررسی تونل سازی
مقاله بررسی تونل سازی
پروژه بررسی تونل سازی
تحقیق بررسی تونل سازی
دانلود پروژه بررسی تونل سازی
دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 68 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

پروژه بررسی تونل سازی در 25 صفحه ورد قابل ویرایش 


تعریف تونل: تونل راهرو زیرزمینی افقی یا تقریباً افقی كه از هر دو طرف به هوای آزاد مرتبط است.

مراحل تونل سازی: مراحل احداث و آماده سازی تونلها به شرح زیر است:

الف) تهیه طرح تونل      ب) نقشه برداری مسیر و تحقیقات مهندسی    ج) حفر تونل

د) نگهداری موقت تونل

طبقه بندی تونلها: به طور كلی تونلها را می توان به سه دسته تونلهای حمل و نقل، تونلهای صنعتی و تونلهای معدنی تقسیم كرد.

تونلهای حمل و نقل: این تونلها به قصد رفت و آمد افراد و حمل مواد احداث شده و خود به گروههای زیر تقسیم می شوند:

الف) تونلهای راه آهن    ب) تونلهای راه     ج) تونلهای پیاده رو    د) تونلهای ناوبری    هـ) تونلهای مترو

تونلهای صنعتی: این تونلها به منظور انتقال مواد و تاسیسات احداث می شوند و گروه تونلهای زیر را دربرمی گیرند.

الف) تونلهای مربوط به نیروگاههای آبی   ب) تونلهای انتقال آب   ج) تونلهای استفاده همگانی و پناهگاهها   د) تونلهای فاضلاب   هـ) تونلهای طرحهای صنعتی  و) انباری های نظامی   ذ) تونلهای دفن زباله های اتمی

تونلهای معدنی: این تونلها كه به منظور احداث شبكه معادن حفر می شوند، شامل تونلهای زیر هستند:

الف) تونلهای گشایشی معدن    ب) تونلهای اكتشافی    ج) تونلهای استخراجی (مثل راهروهای معدنی، گالریها)       د)تونلهای خدماتی         هـ) تونلهای زهكشی

تونلهای حمل و نقل به عنوان یك سازه دائمی و برای استفاده طولانی مدت طراحی می شوند و سیستم نگهداری آنها بطور اصلوی با تونلهای معادن متفاوت است.

از جمله اختلافات دیگر تونلهای معدنی و حمل و نقل، ابعاد  آنهاست. تونلهای معدنی ابعاد محدودی دارند، حال آنكه تونلهای حمل و نقل به مراتب ابعاد بزرگتری دارند.

قبل از حفر و احداث تونل، بایستی منطقه موردنظر را مطالعه كرد و مناسب ترین مسیر تونل را برگزید و آنگاه مسیر را مطالعه كرد. واضح است كه این مطالعات زمان بر و هزینه بر است، اما بدون انجام آن ممكن است اشكالات اساسی در ضمن احداث تونل بروز كند. به طور كلی مطالعات مسیریابی را می توان به شرح زیر رده بندی كرد:

الف) جمع آوری اطلاعات منطقه   ب) بررسی عكسهای هوایی و نقشه های توپوگرافی منطقه   ج) مطالعات زمین شناسی سطحی   د) مطالعات ژئوفیزیكی   ل) حفر گمانه های اكتشافی    ن) مطالعات آب شناسی   ی) حفر گالریهای اكتشافی   و) آزمایشات برجا    ه) بررسیهای آزمایشگاهی

از دیدگاه مهندسی، خاك یا سنگی كه مسیر تونل از آنها می گذرد، در واقع نوعی مصالح ساختمانی به شمار می رود و بنابراین برای آ“كه بتوان شیوه حفر و نگهداری مناسب را برگزید، ابتدا باید ویژگی های مهندسی ژنها را به خوبی شناسایی كرد.

با توجه به این واقعیت كه در واقع زمین محل، مصالح سازنده فضای زیرزمینی را تشكیل می دهد، نه پوششهای موقت و یا دائمی به هنگام طراحی تونل ها باید نكات زیر را مدنظر قرار داد:

الف) مطالعه دقیق وضعیت زمین شناسی و ژئوتكنیكی محل   ب) تطبیق هر چه بیشتر طرح و اجرای آن با شرایط طبیعی زمین   ج) حداقل دستكاری در وضعیت طبیعی زمین  د) ثبت دائمی حركات زمین در اطراف فضای ایجاد شده

قبل از هرگونه عملیات تحقیقاتی در مورد منطقه، ابتدا باید اطلاعات موجود را جمع آوری كرد. بدین منظور بایستی با مراجعه به سازمان ها و موسساتی كه احتمال دارد در منطقه كاركرده باشند، اطلاعات احتمالی را به دست آورد. این اطلاعات شامل موارد زیر است: الف) نقشه توپوگرافی منطقه كه معمولاً از طریق سازمان نقشه برداری كشور و یا سازمان جغرافیایی ارتش تهیه می شود    ب) نقشه زمین شناسی منطقه كه برای تهیه آن باید به سازمان زمین شناسی كشور مراجعه كرد    ج) عكسهای هوایی منطقه كه برای تهیه آن باید به سازمان جغرافیایی ارتش مراجعه كرد.    د) مراجعه به بانكهای اطلاعاتی برای تهیه تحقیقات احتمالی كه در مورد منطقه انجام گرفته است.

ارزیابی ساختمان تونل: براساس مطالعاتی كه درباره ساختگاه تونل انجام می گیرد، می توان محدوده را از نظر ژئوتكنیكی ارزیابی كرد. اصولاً بسته به واكنش زمین نسبت به ایجاد تونل (یا هر فضای زیرزمینی دیگر) آن را به دو گروه كلی با شرایط مناسب و نامناسب تقسیم بندی می كنند. اگر شرایط زمین مناسب باشد، در زمینه حفر تونل مشكلی پیش نمی آید، حال آنكه در مورد زمینهای نامناسب ممكن است احداث تونل با خطراتی توام باشد و یا موجب توقف، تاخیر و افزایش غیرعادی هزینه ها بشود. در چنین شرایطی قبل از شروع حفاری تونل، باید زمین را بهسازی كرد. عوامل اصلی تعیین كننده شرایط زمین عبارتند از:

الف) مشخصات سنگ     ب) خاك     ج) آب زیرزمینی    د) سایر عوامل

پیش بینی نشت زمین:

در اثر احداث تونل، وضعیت تنشهای موثر بر زمین تغییر می كند كه تغییر شكلهایی را به دنبال دارد. اگر برای مهار این تغییر شكلها تدبیری اتخاذ نشود، امكان دارد كه تاج تونل نشت كند و تاثیر آن به سطح زمین برسد و سرانجام باعث نشت ساختمانها و تاسیسات واقع در بالای تونل بشود. یكی از عوامل دیگر كه در نشت زمین موثر است، زهكشی آب زیرزمینی منطقه به وسیله تونل و در نتیجه پایین رفتن سطح ایستابی است.

با توجه به اهمیت پدیده نشت زمین باید روشهایی را برای حفر و نگهداری تونلها برگزید كه نشت به حداقل ممكن برسد.

در بعضی موارد طراحی و اجرای سیستم نگهداری مناسب، مانع از نشت موثر زمین یم شود و گاه نیز لازم است زمین بهسازی یا تقویت شود. میزان نشت به شرایط زمین شناختی، ابعاد تونل و روش حفاری و نگهداری بستگی دارد.

پدیده نشت معمولاً در مورد تونلسازی در زمین های خاكی مهمتر از زمینهای سنگی است، اما در پاره ای موارد اجرای نامناسب حفاری و نگهداری تونل در زمینهای سنگینی نیز پدیده نشست را به دنبال داشته است.

احداث تونل به روش كند و پوش:

حفر تونل در زیرزمین، مشكلات ویژه خود را دارد. از جمله مشكلات می توان به مسائل ایمنی، تهویه،‌ ضرورت تامین روشنایی در تمام مدت كار، محدودیت فضا، محدودیت استفاده از ماشین آلات در مورد تونلهایی كه احتمال تمركز گاز متان وجود دارد و هزینه های زیاد اشاره كرد. بنابراین هر وقت كه امكان داشته باشد، تراشه ای از سطح زمین با عمق و عرض موردنظر حفر می كنند به گونه ای كه كف تراشه در ترازو كف تونل قرار گیرد. سپس تاسیسات موردنظر را در تونل نصب و آن را با وسایل نگهداری، دیوارسازی كرده و روی آن را تا سطح اولیه زمین، خاكریزی می كنند.

در تونلهای مترو، این بحث پایان نیافتنی همچنان وجود دارد كه كدامیك از دو روش كند و پوش و زیرزمینی مناسب تر است. مسلم است كه یك جواب ثابت برای این سوال وجود ندارد و در واقع هر شهر دنیا و به عبارت صحیح تر، هر یك از خطوط مترو در هر یك از شهرهای دنیا، مسئله جدیدی است و مشكلات ویژه خود را دارد كه با توجه به آنها، باید مناسب ترین روش انتخاب شود.

به عنوان مثال، اولین خط مترو شهر لندن به روش كندوپوش احداث شد اما با توجه به مشكلات موجود و هزینه های جنبی، اكثر خطوط دیگر و به ویژه در مركز شهر با استفاده از ماشین حفر تونل و به روش زیرزمینی احداث شد.

با توجه به تجربیات انجام شده در شهرهای مختلف دنیا به طور كلی می توان گفت كه در مورد تونلهایی به عمق 10 تا 14 متر روش كندوپوش ارزانتر و آسانتر از روشهای زیرزمینی است و احداث تونلهای مترو تا عمق 18 متر نیز كاملا عملی و مقرون به صرفه است.

لوله های تهویه:

هوا به وسیله بادبزن در درون لوله تهویه به جریان می افتد و بنابراین شناسایی انواع مختلف لوله تهویه و استفاده صحیح از آنها یكی از مهمترین مسائل تهویه جبهه كار تونلها است.

لوله تهویه باید به گونه ای ساخته شود كه افت فشار در آن حداقل باشد و در ضمن از موادی ساخته شود كه غیرقابل سوختن باشد و یا لااقل شعله را منتقل نكند.

الف) لوله های تخته ای: این لوله ها معمولاً با تخته سه لایی ساخته می‎شود مقطع لوله ها ابتدا مربع بود ولی امروزه با مقطع دایره ای ساخته می‎شوند. از این لوله ها معمولاً در مواردی كه لوله های فلزی زود خورده می‎شوند استفاده  می‌كنند.

برای اینكه در مواقع آتش سوزی ، آتش به وسیله این لوله ها منتقل نشود، در فاصله های معینی یك تك لوله را كه با مواد مخصوص ساخته شده است در لوله كشی به كار می برند تا در مواقع آتش سوزی، قطعات لوله های تخته ای را با استفاده از واشر و پیچ و مهره به یكدیگر وصل می‌كنند.

ب) لوله های فلزی: لوله های فلزی را از ورقهای آهن سفید به ضخامت 1 تا 3 میلیمتر می سازند. انتخاب ضخامت ورق به قطر لوله تهویه بستگی دارد. برای تهویه لوله های فلزی، ابتدا ورق موردنظر را انتخاب می‌كنند و سپس با استفاده از نوردهای دستی یا به كمك چكش، آنها را به شكل لوله درمی آورند. درز لوله به وسیله جوش و یا به كمك پرچ محكم می‎شود. لوله های فلزی به قطر 20 تا 80 سانتی متر ساخته می‎شوند (در ایران قطر لوله معمولاً 30 تا 40 سانتی متر است). از آنجا كه طول ورقهای آهن سفید محدود است لذا برای تهیه لوله تهویه به طول لازم قطعات مختلف لوله را بایستی به یكدیگر متصل كنند.

دانلود بررسی تونل سازی






امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی تونل سازی ,

ارسال نظر برای این مطلب
نام شما:
ايميل :
سايت :
متن نظر :
وضعیت نظر:
کد امنیتی : *


<-BloTitle->
<-BloText->